maandag 16 februari 2015

patroon (weck)potje omhaken

Ik kreeg leuke reacties en verzoekjes via whats'app en FB-messenger naar het patroontje van het 'jasje' van mijn weckpot met tulpjes.

Het is helemaal niet moeilijk haken!
Appeltje-eitje voor een beginnende haakster, en een 123-klaar-klusje-met-een-leuk-resultaat voor de gevorderden.

Er bestaan al -tig van zulke patroontjes, en misschien ook wel van deze, maar ik schrijf het toch even (op verzoek) uit zoals IK het heb gedaan.
(Ook omdat ik steeds meer lol bij het uitschrijven van patroontjes ga krijgen haha!)

Het patroon dat ik hierbij uitschrijf heb ik gebruikt voor het omhaken van een lege (ok wel zo handig) pot augurken (het was even makkelijker om deze pot te nemen, dan mijn met tulpjes gevulde weckpotje op de kop houden! om uit te pluizen hoe ik het ook alweer had gehaakt).
Wat heb je allemaal nodig: 
- een lege pot van bijv. augurken, met een diameter van 9cm
- haakgaren (geschikt voor haaknaald 5. Ik gebruik Scheepjeswol, StoneWashed XL)
- haaknaald 5
- schaar
- (stop)naald
- lederen label van Mez11, om het te personaliseren ;-)

*LET OP*:
Begin elke toer met één losse, en sluit de toer met een halve vaste in de eerste steek. 

Start met de Magic Ring.
Toer 1: Haak 10 halve stokjes in de magic ring (10 halve stokjes).
Toer 2: Haak steeds 2 halve stokjes in iedere steek uit de vorige toer.
Je eindigt dus met het dubbele aantal steken (20 halve stokjes)
Toer 3: Haak in de ene steek 1 half stokje en in de volgende steek 2 halve stokjes.
Herhaal dit de hele toer (30 halve stokjes)
Toer 4: Haak in iedere steek uit de vorige toer 1 half stokje, maar steek je haaknaald alleen in het achterste lusje.
Toer 5: Haak 1 half stokje in iedere hele steek uit de vorige toer.
Toer 6 t/m ...: herhaal toer 5 totdat je de gewenste hoogte hebt bereikt.

Je kunt de laatste toer eindigen met een toer halve stokjes (zoals ik bij het weckpotje heb gedaan) maar je kunt er ook voor kiezen om te eindigen met een sierrandje (zoals ik bij het augurkenpotje heb gedaan): 
Start weer met één losse. *Sla 2 steken over en haak in de volgende steek 5 stokjes. Sla 2 steken over en haak 1 vaste*. Herhaal * t/m*  totdat je helemaal rond bent en sluit met een halve vaste in de eerste losse.

En klaar is je nu-wel-hele-leuke (augurken)potje! 


Veel haakplezier!! 
Xx Joyce

Geen opmerkingen:

Een reactie posten